lördag 1 maj 2010

Valborg!

Ja igår var det valborg. Är det någon som vet varför man firar valborg egentligen? Har det något med att man brände häxor på bål förr eller? Varför klär man då sig ut till häxor under påsken.. eller det är iofs påskkärring man klär ut sig till..kankse inte är samma sak?

Hursomhelst har jag inte firat valborg sedan jag gick i mellanstadiet. Det är inte det att jag inte tycker om att fira valborg, utan Blackeberg har sin traditionsenliga turnering på valborgskvällen. Alla lag i Blackeberg möter varandra, både killar och tjejer, och för att göra turnering spännande så finns ett noga uträknat handikappsystem, som gör att vem som helst kan vinna. Vi i herrlaget hade såklart också ett lag i år, som vanligt. Fick ligga under med 85-0, 80-0, 75-0 och 60-0. Matchtiden är 15 min rinnande. Så det blev fyra raka förluster. Men det är som sagt inte matcherna i sig som är viktiga. Det är för ungdomarna skull vi är där. Jag minns själv när jag var liten och spelade match mot Herrlaget..man tycker det var så häftigt. Bara att någon i herrlaget sa hej till en gjorde att man växte flera centimeter. Så därför känner jag att jag vill ge det till smågrabbarna och tjejerna nu. Hoppas verkligen att de uppskattar det. För jag kunde ha varit i Uppsala och firat valborg med mina vänner, men istället hängde jag i en hall från halv sju till halv två på natten...

Den enda jag saknar med att inte ha firat valborg sen 90-talet är att jag inte har fått se en eld sedan dess. Sak samma att man har missat fester och så, men just det där mysiga med att stå vid en eld och träffa många man känner och sjunga in våren...det saknar jag ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar