torsdag 17 februari 2011

Jobbuttryck

Sen jag började jobba så har jag fått lära mig lite nya uttryck som verkligen alla på jobbet och säkert de flesta arbetsplatser.

När någon vill att man ska maila honom eller henne ett mail ska man gärna använda uttrycket:

- Kan du dra ett mail till mig? (På något sätt ligger ordet dra lite bättre i munnen än ordet skicka.)

Ett annat uttryck är efter man har suttit och jobbat ett långt tag och behöver en paus eller känner att man behöver kaffe för att pigga på sig lite är:

- Nääe...En kaffe på det! (Förstår inte riktigt varför man måste säga detta högt så att alla hör att det är dags för en kaffe för just honom eller henne. Men detta är nåt även jag har börjat säga. Man belönar sig själv efter hårt arbete och låter andra höra det. Kul är det i alla fall!)

En varian av ovanstående är att byta ut kaffe och istället säga:

- Nääe.. En Java på det! (låter lite mer inne än att bara säga kaffe)

Okej jag erkänner, trodde faktiskt att jag hade fler uttryck på lager, men min hjärna är för trött så här kl 23 på kvällen. Så ni får nöja er med dessa tillsvidare. Har ni nåt jobbuttryck som ni vill dela med er av är det bara att kommentera!

1 kommentar:

  1. Haha.

    När man pratar med någon och något redan är löst:
    "Men okej, då somnar jag om då".

    SvaraRadera