fredag 5 februari 2010

Det här med a och o

Alla känner ju till uttrycket att någonting är a och o.. Man kan använda det i många olika sammanhang. Exempelvis så tycker jag att lagsammanhållning är a och o för att lyckas vinna matcher. Det är viktigt för att man ska lyckas. A och o står alltså för något som viktigt, essentiellt för att klara av just den saken. Men vad står egentligen A och O för? Är det någon som vet det på rak arm utan att googla det? Jag har faktiskt ingen aning, ändå använder man uttrycket ibland. Vafan är a och o egentligen, bara några bokstäver ju! Nä nu måste jag googla och kolla vad det betyder..

Alfa och Omega

Från Wikipedia
Alfa och Omega, den första och sista bokstaven i det klassiska (joniska) grekiska alfabetet. I Uppenbarelseboken 1:8 kallar sig Kristus för alfa och omega, det vill säga alltings början och fullbordan. Även fast många bibelkommentatorer ger denna titel både till Kristus och Gud så finns det andra uppfattningar.

Barnes’ Notes on the New Testament (1974) observes: "It cannot be absolutely certain that the writer meant to refer to the Lord Jesus specifically here... There is no real incongruity in supposing, also, that the writer here meant to refer to God as such."

Enligt treenighetsläran tror många kristna att Jesus och Gud är ett. Men alla kristna tror inte på en treenig gud utan att det är endast Gud som kan inneha denna titel (Inte Kristus).

Alfa och Omega förekommer tillsammans med Chi och Rho i den äldsta kristna konsten och på mosaiker, till exempel bilden av Kristus i kyrkan San Miniato al Monte i Florens.

A och O

Det svenska uttrycket A och O kommer just från "Alfa och Omega", med betydelsen "det viktigaste och från början till slutet" i till exempel

"Balans är A och O, när man går på lina" och analogt
"Har man sagt a får man också säga b"


Okej, nu har i alla fall jag lärt mig något nytt! Tror nog många av er har lärt er lite också..

Fredagskänslan börjar smyga sig på, jag börjar känna mig lättare i kroppen, ett leende börjar spida sig över ansiktet. Snart är det fika också och solen skiner ute. Kan det vara bättre?

Solen är ju ändå a och o för att man ska känna sig lycklig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar